• About Us
  • 우박스튜디오는 미디어 아티스트 우현주와 박지윤이 설립한 크리에이티브 스튜디오로, 기술이 만들어내는 환상적 미래와 개인이 경험하는 현실 간의 충돌을 서사적으로 풀어내고 있습니다. 기술이 제시하는 이미지를 그대로 수용하는 대신, 그 뒤편에 숨겨진 불협화음과 소외 문제를 탐구하며 ‘기술 환상의 해체자’로서 작업들을 지속하고 있습니다. 인터랙티브 미디어를 주로 다루며, 관객을 단순 경험자로 두는 것이 아니라 공동 창작자로서 역할을 부여합니다. 우박스튜디오는 관객 스스로 경험을 통해 기술 사회를 다시 읽어내는 장을 제시함으로써, 기술에 대한 비판적 사고를 촉구하는 작업을 이어가고자 합니다.

    대표작 'Escape Maps' 시리즈는 디지털 지도와 인간 경험 사이의 관계를 중심으로, 기술이 구축하는 현실의 허점을 드러냅니다. 'Escape Maps: The Phantom(2023)'은 구글 지도 리뷰어들의 인터뷰를 바탕으로, 플랫폼이 인간의 감정과 경험을 어떻게 데이터화하여 배제하는지 탐구하는 인터랙티브 다큐멘터리입니다. 디지털 지도가 단순한 현실의 반영이 아닌, 실제 현실을 구성하는 권력 구조의 일부로 작용하는 현상을 비판적으로 접근하며, 인간 경험을 데이터로 소모하는 현대 기술사회를 고찰합니다.

    'Future Utilization of the Body' 시리즈는 디지털 제스처가 미래의 신체적 기억으로 자리 잡는 과정을 탐구하며, 신체가 디지털 환경 속에서 어떻게 왜곡되고 소외되는지를 시적으로 재구성합니다. 이 시리즈는 획일화된 기술 경험에서 벗어나 신체의 회복 가능성을 탐색하는 실험적 작업입니다.

    이처럼 기술 사회에서 배제된 존재들의 세계를 다양한 매체와 인터랙티브 아트를 통해 탐구하며, 기술의 발전과 함께 변화하는 우리의 감각과 경험을 새로운 예술적 방식으로 재구성합니다. 현실과 환상 사이의 경계에서 새로운 시각을 발견할 수 있도록 다감각적 경험을 연구하고 있습니다.

    Ubac Studio is a creative studio founded by media artists Hyeunjoo Woo and Jiyoon Park, dedicated to exploring the narrative tension between the fantastical futures crafted by technology and the grounded realities individuals actually experience. Rather than accepting the images technology offers at face value, Ubac Studio investigates the dissonance and alienation hidden beneath these portrayals, positioning themselves as "dismantlers of technological illusions." Their work mainly focuses on interactive media, engaging the audience not merely as passive observers but as active co-creators. By inviting audiences to critically reinterpret technological society through their own experiences, Ubac Studio aims to promote deeper reflection on technology's role and its impacts.

    Their notable work, the 'Escape Maps' series, explores the relationship between digital maps and human experience, exposing the flaws in the technological construction of reality. In 'Escape Maps: The Phantom (2023)', based on interviews with Google Maps reviewers, Ubac Studio investigates how platforms datafy and exclude human emotions and experiences. It reflects on how digital maps act not as mere reflections of reality but as part of the power structures that shape it, while critiquing the modern technological society that consumes human experiences as data.

    'The Future Utilization of the Body' series explores how digital gestures become physical memories of the future, poetically reconfiguring the ways in which the body is distorted and alienated in digital environments. This series is an experimental project that examines the potential for recovery of the body, breaking away from standardized technological experiences.

    Through such works, Ubac Studio delves into the worlds of those marginalized by technological society, exploring how our senses and experiences evolve alongside technological advancements, and reconfiguring these changes into new artistic forms. They continually study multi-sensory experiences that allow audiences to discover new perspectives at the boundary between reality and fantasy.

    CONTACT

    Email: ubacstudio@gmail.com
    SNS: instagram @ubac_studio

    SOLO EXHIBITIONS

    2021. Future Utilization of the Body. 온라인
    2021. mŏror projcet : 망설임의 풍경. Gallery meme, Seoul KR

    SELECTED PROJECTS/EXHIBITIONS/SCREENINGS

    2024. [포킹룸 2024] 하이퍼 슈퍼 엑스라지 … 펑!, 탈영역 우정국, Seoul KR
    2023. ZER01NE DAY 01 HABITAT, 에스팩토리, Seoul KR
    2023. Powerhouse Late x Club 4A: Future No Future, Powerhouse Museum, Sydney AU
    2023. 아뜰리에 광화 : 봄으로부터, 광화문광장 미디어 파사드 기획전, Seoul KR
    2022. Montreal International Animation Film Festival - ANIMAZE, Montreal CA
    2022. Unfold X, Shaping the future: 기술이 매개하는 새로운 예술생태계. 에스팩토리, Seoul KR
    2022. Aesthetica Short Film Festival. Bootham School Art Centre, York UK
    2022. 남겨둘 시간이 없답니다. 탑골미술관&아트스페이스 이색, Seoul KR
    2022. The Fine Arts Film Festival (FAFF). Venice USA
    2022. printf(˝Human odyssey˝) 미디어특별전: 휴먼 오디세이. 천안시립미술관, Cheonan KR
    2021. 경로를 이탈하였습니다. 오픈스페이스 배, Busan KR
    2021. 부산 레지던시 대전(對展). F1963, Busan KR
    2021. 서울국제대안영상예술페스티벌 (nemaf). 롯데시네마 홍대, Seoul KR
    2020 - 2021. Play on AI. 아트센터 나비, Seoul KR
    2020. Sandbox Immersive Festival. Hangzhou CN
    2020. CREATOR’S ON. 한국 콘텐츠 진흥원, Seoul KR
    2019. Creative Code. 아트센터 나비, Seoul KR
    2019. CREATOR RUNWAY. 한국 콘텐츠 진흥원, Seoul KR
    2019. Lost, 서울 초단편 영화제(SESIFF), 서울 
    2019. Contemporary Landscape. CICA Museum, Gimpo KR

    AWARDS/GRANTS/RESIDENCE

    2023. 제12회 서울시 좋은빛상 공모전 최우수상, 서울특별시, Seoul KR
    2023. 온라인미디어 예술활동 지원사업(아트체인지업), 한국문화예술위원회
    2023. HYUNDAI·KIA ZER01NE Creator, Seoul KR
    2022. Nominee, Animaze Animation Awards, Montreal CA
    2022. 예술창작활동지원 (다원), 서울문화재단, Seoul KR
    2022. 융합예술창제작지원 Unfold X, 서울문화재단, Seoul KR
    2022. 자문밖아트레지던시, 자문밖아트포럼, Seoul KR
    2021. AIR ‘Open to You’ 오픈스페이스 배 국제 레지던스 프로그램, Busan KR
    2021. 3, 2, wrm, Action!, whatreallymatters, Seoul KR
    2021. 예술기술융합지원사업(아트앤테크), 한국문화예술위원회
    2021. 온라인미디어 예술활동 지원사업(아트체인지업), 한국문화예술위원회
    2020. 창의인재동반 우수프로젝트 (아트센터 나비, 콘텐츠 진흥원)
    2019. 창의인재동반 우수프로젝트 (아트센터 나비, 콘텐츠 진흥원)
    2019. City Rhythm, Prix Ars Electronica Honorary Mentions, Linz AT

    PROFESSIONAL EXPERIENCE

    2024. AI VR Experience «DREAM US» collaboration wiht SNU HCID Lab
    2024. LG Art Class «Move Move Stage» collaboration with a.com, LG Art Center, Seoul KR
    2023. 광화문 광장 시민참여형 미디어아트 «Ai to Love», Seoul KR
    2023. «THE ORIGIN : STEPHEN» 에스팩토리, Seoul KR/Sound Interaction, Visual Art
    2023. 실감 콘텐츠 «조선의 하늘과 땅-내손안의 곤여만국전도, AR 혼천시계» 실학박물관, Namyangju KR/Supervisor, Programming
    2023. 체험형 미디어아트 «THE ORIGIN : ISAAC» 서울대학교 파워플랜트, Seoul KR/Visual Art
    2023. 체험형 미디어아트 «Deep Ocean» 뮤지엄 딥다이브, Pyeongchang KR/Interactive Artist
    2022. 몰입형 미디어아트 «어제의 내일» 광화원, Seoul KR/Visual Artist
    2022. 디지털 실감 영상 «경기사대부 잔치로의 초대» 경기도박물관, Yongin KR/Interactive Artist
    2022. 실감 콘텐츠 «시간을 달리는 인천» 인천시립박물관, Incheon KR/PM
    2022. 실감 콘텐츠 «김구와 홍진에게 듣는 인천의 독립운동» 인천시립박물관, Incheon KR/Interaction Design, Programming
    2022. 실감 콘텐츠 «조광» 애기봉생태공원, Kimpo KR/Interactive Artist
    2021. 실감 콘텐츠 «둥섭의 바다_우리의 바다» 중랑아트센터, Seoul KR/Interactive Artist
    2021. 실감 콘텐츠 «판타지아 소나기» 황순원 문학관, Yangpyeong KR/Interactive Artist
    2021. 고립과 고독의 연대, 제주도립미술관, Jeju KR/Graphics
    2020. D’strict : Arte museum, Jeju KR/Level Designer
    2019. Decalcomani, ArtLab, 한국영화아카데미, Seoul KR/Graphics
    2018. AI Incubator 국립중앙과학관, Daejeon KR/Interactive Artist

    TEACHING EXPERIENCES & ADVISOR

    2024. 꿈나눔: 찾아가는 진로멘토, 충청남도진로융합교육원
    2024. 아트코리아랩 수퍼 테스트베드 테크멘토
    2023. 서서울미술관 사전프로그램 증강현실x퍼포먼스 교육 '스크린 여행자', 서울시립미술관, Seoul KR
    2022. 기술입은문화예술교육 미디어감독 및 교육, 구리문화재단, 한국문화예술회관연합회, Guri KR
    2022. SNU 10-10 Project Unity 3D 강의, 서울대학교 미술대학, Seoul KR
    2021. 학교밖 융합교육 <무한한 공간 저 너머로> 자문, 아트센터나비, Seoul KR
    2021. SNU 10-10 Project Unity 3D 강의, 서울대학교 미술대학, Seoul KR